اهدنا الصراط المستقيم ((6))
*راه مستقيم راه خداست:((ان ربي علي صراط مستقيم2))
راه مستقيم راه انبياست((انك لمن المرسلين علي صراط مستقيم))
راه مستقيم راه بندگي خداست((و ان اعبدوني هذا صراط مستقيم))
راه مستقيم در گرو توكل وتكيه بر خداست((من يعتصم بالله فقد هدي الي صراط مستقيم))
*در راه مستقيم بودن،تنها خواسته اي است كه هر مسلمان،حتي رسول خدا(ص) و اهل بيت(ع)در هر نماز از خداوندبراي ماندن در صراط مستقيم طلب ميكنند.
*انسان بايد در هر كاري،اعم از انتخاب شغل،دوست،رشته تحصيلي و همسر،راه مستقيم را از خدا بخواهد،زيرا چه بسا در عقايد درست فكر كند،ولي در عمل دچار لغزش شود يا برعكس.پس هر لحظه خواستن راه مستقيم از خدا ضروري است.
*راه مستقيم ،راه ميانه رو و وسط است كه علي (ع) مي فرمايد : ((اليمين و الشمال مضله والطريق الوسطي ي الجاده : انحراف به چپ و راست .مايه گمراهي ،وراه وسط ،جاده ي هدايت است ((6))
*راه مستقيم ،يعني ميانه روي و اعتدال در همه ي امور و احتراز از هر نوع افراط و تفريط ،در عقيده يا عمل . يكي در عقايد از راه خارج مي شود و ديگري در عمل و اخلاق يكي همه ي كار ما را به خدا نسبت مي دهد ،گويي انسان هيچ نقشي در سر نوشت خويش ندارند و ديگري خود را همه كاره و فعال ما يشا دانسته و دست خدا را بسته مي داند . يكي رهبرا ن اسماني را همچون مردم عادي و گاهي ساحر و مجنون مي داند وديگري ان بزرگواران را در اندازه ي خدايي بالا مي برد . يكي زيارت امامان معصوم وشهدا را بدعت مي داند و ديگري حتي به درخت وديوار متوسل شده وريسمان مي بندد يكي اقتصاد را زير بنا ميداند وديگري ،دنيا و امورات ان را ناديده مي گيرد در عمل يكي بخل مي ورزد و ديگري بي حساب خرج مي كند يكي از خلق جدا مي شود و ديگري خلق را فداي خلق مي كند . اين گونه رفتار ها و كردار ها انحراف از مسير مستقيم هدايت است .خداوند دين خود را بر راه مستقيم معرفي مي كند چنانكه امامان معصوم مي فرمودند : راه مستقيم را ماست (7)يعني نمونه عيني و عملي راه مستقيم و اسوه و الگو براي قدم برداشتن در راه مستقيم ،رهبران اسماني هستند . انان در تمام امور زندگي از قبيل كار تفريح ،تحصيل، تغذيه ،انفاق،انتقاد و قهر و صلح و...مارا به اعتدال و ميانه روي سفارش كرده اند .(8)
*در قران و روايات ،نمونه هاي بسياري امده است كه در انها به جنبه ي اعتدال ،تاكيد و افراط و تفريط نهي شده است :
-((كلو وشربوا و لاتسرفوا ))(9): بخوريد و بياشاميد ولي اصراف نكنيد .
((لا تجعل يدك مغلوله الي عنقك و لا تبسطها كل البسط ))(10): در انفاق نه دست بسته باش و نه گشاده دست كه خود محتاج شوي
((الذين اذا انفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواما ))(11): مومنان به هنگام انفاق نه اهل اسرافند و نه اهل بخل بلكه ميانه رو هستند
((لا تجهر بصلوتك ولا تخافت بها و ابتغ بين ذلك سبيلا ))(12) : نماز را نه بلند بخوان و نه اهسته بلكه شيوه اي ميانه بر گزين .
اري اسلام دين يك بعدي نيست كه به جنبه اي توجه كند و جوانب ديگر را فراموش كند بلكه در هر كاري اعتدال و ميانه رو ي را سفارش مي كند
پيام ها
1-هستي ، در مسيري است كه خداوند اراده كرده است از خدا بخواهيم مارا نيز در راهي كه خود دوست دارد قرار دهد : ((اهدنا الصراط المستقيم )).
2- درخواست هدايت به راه مستقيم و پايداري بر ان مهمترين خواسته ي يكتا پرستان است ((اياك نعبد ...اهدنا الصراط المستقيم )) .
3- نخست حمد وسپاس خدا انگاه استمداد و دعا : ((الحمد لله .... اهدنا)).
4- بهترين نمونه ي استعانت از خدا ،در خواست راه مستقيم است ((اياك نستعين . اهدنا الصراط المستقيم )).
______________________________________________________----
1-طه-(50)
2-هود –(56)
3-يس-(3و4)
4-يس-(61)
5- ال عمران –(101)
6-بحار الانوار ،ج87،ص3.
7- تفسير نور الثقلين ،ج1،ص20
8-اصول كافي ،باب الا قتصاد في العبارات
9- اعراف-(31)
10-اسراء-(29)
11-فرقان-(67)
12-اسراء-(110)
منبع : تفسير قران كريم ايات برگزيده / مولف : محسن قرائتي